فرهنگ و هنر

  • ۰
  • ۰

معماری مجموعه فرهنگی- تفریحی

مرکز فرهنگی- تفریحی همان طور که از اسم آن پیداست به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که در رابطه با فرهنگ قومی و جهانی و گذران اوقات فراغت در یک مکان و فضای خاص انجام می پذیرد. این گونه مراکز به عنوان وسیله ای در جهت پیوند و ارتقاء مناسب ویژگی های فرهنگ منطقه ای و جهانی و رفع نیازهای روحی و روانی به خدمت گمارده می شوند و همچنین به عنوان واسطه و پلی برای نفوذ بستر های اندیشه به اعماق جامعه در نتیجه توسعه و ارتقاء جامعه به شمار می روند .خصوصیات معماری این مراکز نقش حیاتی در روند انجام صحیح فعالیت ایفا می کند و اغلب از ویژگی های مشابهی برخوردار هستند و لازم است با توجه به عوامل گوناگون محیطی ، اقلیمی ، منطقه ای و ... نسبت به سازماندهی فضایی آن اقدام نمود.

2-2-3- فضاهای مجموعه فرهنگی- تفریحی:

الف) کتابخانه:

کتابخانه یعنی خاطره آدمی ، ترکیبی از متون و اندیشه ، گونه ای در هم شدن زندگی اندیشمندانه دوران با زندگی هر روزه ، در ژرفای سکوت حاکم بر کتابخانه همه همه ای پنهان است.

 

یکی از کار کردهای اصلی کتابخانه پنهان کردن است . کتابخانه به ظاهر مکانی است برای یافتن و خواندن کتاب ، اما نقش اساسی آن پنهان کاری است . کتاب پنهان موجه اشتیاق است . رنسانس با کشف دست خط های کهن در این معابر نهان گر آغاز شده اما هنوز چون سده های میانه حق استفاده از کتابخانه امتیاز جویندگان دانش است.

کتابخانه به منظور حفظ و نگهداری دانش ، اطلاعات و یافته های بشری ایجاد می شود و به مانند یک کتاب بزرگتر ابزار نگهداری و انتقال اطلاعات از نسلی به نسل دیگر و یا به نسل خویش می باشد.

از مهم ترین عوامل موثر بر شکل ساختمان کتابخانه ها ، مسئله ارتباط بین عناصر اصلی جای گرفته از ساختمان کتابخانه و به ویژه فضاهای مختص به مخازن کتاب و مطالعه آن هاست.

در کتابخانه های کوچک از شکل به خصوصی استفاده نمی شود و معمولا چگونگی فعالیت بخش های مختلف و نحوه استقرار آن ها در یک نقشه ی آزاد و ضرورت استفاده از نور طبیعی ( از دیوار ها و یا سقف ) شکل ساختمان را تعیین می کند.

ب) گالری ها:

تصویر ، باز داشتن حرکت و تداوم سکون است در موزه با مفهوم حرکت ـ تصویر رو در روییم ارجاع پی در پی از واقعه ای به واقعه دیگر ، گذر از مرحله ای به مرحله دیگر ، تلفیق و شکستن سیر خطی زمان . هر کدام از اجزاء در حکم جمله ای هستند از کل متن مانند قاعده های زبان که امکان می دهند تا ترکیبی از واژگان همچون یک جمله شکل بگیرند.

در گالری با مفهوم سکون ـ حرکت رو در روییم ، هیچ راهرو یا پله ای نباید حرکت سیال در منطقه گالری را محدود کند .

در گالری ها ترتیب و آرایش آزاد اشیاء نمایش به فضایی سه بعدی گرایش دارند و به نوعی معماری انعطاف پذیری می رسند . در هر نمایشگاه موقت ، یک سری اتفاقات بسیار متفاوت روی می دهد که نیازمند تغییرات سریع و استفاده از امکانات موجود است .

تنها راه حل ممکن در هدایت حداکثر انعطاف پذیری است و ب خلاف موزه که می باید در محیط طبیعی خود کاملا ایزوله باشد. این ساختمان نیازمند ارتباط با محیط خارج و دسترسی به نور آفتاب است.

سبک معماری گالری ها و موزه ها عامل مهمی در جهت تحقق اهداف آن به شمار می رود . به این ترتیب لازم است در هنگام شکل گیری ساختمان نمایشگاه ها ، از مفاهیم عملکردی فراتر رفته و تغییر ها و افکاری را مطرح کنیم که با ارزش های زیبا شناختی هماهنگی داشته باشد به عبارت دیگر سبک بدون چهره معماری گالری ها که ناشی از تاکید بیش از حد بر خصوصیات عملکردی باشد می تواند سیمای آن را به یک انبار تبدیل کند و افراط در فرم نیز سبب به وجود آمدن اشکال تخیلی و نامناسب می گردد . تاکید بر این موضوع فرم های ساده هندسی می شود که در استفاده اقتصادی از فضاهای داخلی کارائی دارند . در این شرایط با افزایش تنوع محتوی و عملکرد نمایشگاه سبک ساختمانی خنثی تر نیز خواهد بود که در نمایش آثار موثر است.

 

ج) فضاهای نمایشی:

سینما و تئاتر عالم خیال هستند . عجیب ترین تباین ها و تفاوت ها با سرعت از مقابل دیدگان ما می گذرد آن چنان که در خواب هایمان . سینما در بیداری به این ها فائق می آید . هیچ خواب و خیالی غیر قابل دسترس و بی اساس نخواهد بود . گذشته می تواند نمایش شود فاصله هائی که زمان را تضعیف می کنند از میان می روند . فضاهای غالباً در ارتباط با سایر فعالیت های همجوار از یکدیگر تاثیر می گیرند . این فضا ها در مجاورت خدمات فرهنگی از موقعیت ویژه ای برخوردار هستند و در عین همجواری نیاز به تفکیک دارند . لازم است تا ضمن ایجاد هماهنگی لازم با سایر فعالیت های مجاور ، نحوه دسترسی به محل فضای نمایش مورد توجه قرار گیرد . حتی الامکان بهتر است فضاهای نمایشی از دسترس مستقیم با شبکه ارتباطی برخوردار بوده و از این لحاظ بیشتر از یک بر آزاد داشته باشند . چنین کیفیتی در ترتیب ورودی ها و خروجی ها ، انتظام فضایی ، کنترل نظم ، استفاده بهتر از سطوح طبقات ، اطفاء حریق ، نمود بهتر سالن و بهره بیشتر اقتصادی می تواند موثر باشد .

د) فضاهای آموزشی:

نقش آموزشی مراکز فرهنگی در ارتباط با استفاده کنندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است از این لحاظ فعالیت های فرهنگی به گونه ای در جهت حفظ وتداوم سواد عمومی جامعه و جلوگیری از بازگشت به بیسوادی موثر است . این مراکز باید فضای مورد نیاز برای آموزش فردی و گروهی جلسات کار آموزی و سخنرانی را متناسب با موقعیت شهری فراهم سازند .

فضاهای آموزشی در ارتباط با کل مجموعه کار می کنند و شامل بخش های متنوعی که به نوعی در ارتباط با هر سه بخش مذکور هستند می باشد . برای آموزش نظری هنر های نمایشی و تجسمی و ... نیاز به کلاس ها و کارگاه هایی هست که خود بخش قابل توجهی از مجموعه را به خود اختصاص می دهد . موقعیت این فضا ها باید به گونه ای باشد که به آسانی قابل دسترسی بوده و با سایر فضاهای تولیدی و نمایشی تداخل نداشته باشد بهتر است ورودی مستقلی برای این مجموعه درنظر گرفته شود . معماری فضاهای آموزشی به دلیل کثرت اتاق ها و فعالیت ها می تواند به صورت کاملا خنثی و به صورت زمینه ای برای تظاهر احجام اصلی ساختمان به کار رود .

ه) فضاهای اداری:

بخش اداری سازمان دهنده و برنامه ریز کل مجموعه می باشد. با توجه به چارت سازمانی اداره مجموعه تعداد اتاق ها تعیین می گردد. معماری این بخش نیز مانند فضاهای آموزشی به صورت زمینه و خنثی در کل مجموعه تظاهر می کند.

 

 

 

ی) فضاهای تفریحی:

این بخش از مجموعه بعنوان مکمل مجموعه ایفای نقش کرده و شامل بخش های متنوعی است که معماری آن باید به صورت پویا و جذاب در کل مجموعه خود نمایی کند.

انجام پایان نامه معماری

انجام پروپوزال معماری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی