فرهنگ و هنر

  • ۰
  • ۰

نظام کاشت: اولئاریوس نوع درختان باغ های خیابان چهارباغ را این­گونه، توصیف کرده است: «مردم اصفهان و اصولا ایرانی­ها باغ را خیلی دوست دارند؛ ولی باغ­های خود را به شیوه اروپایی­ها با گل و انواع درختان میوه تزیین نمی­کنند، بلکه در آن­ها درختان سایه­دار و ازجمله چنار می­کارند. این درخت  که برگ­های پهنی چون مو دارد، در اروپا تقریبا ناشناس است، میوه نمی­دهد و از چوب آن برای ساختن در و پنجره استفاده می­نمایند(اولئاریوس، 1379، 604). وی تعداد درختان را بیشتر از چند هزار اصله می­داند و به درختان فراوان میوه و مو نیز در باغ­ها اشاره می­کند(همان، 614). همانند باغ­های سمرقند، در اکثر باغ­های این دوره نیز، نظم هندسی در کاشت درختان و گیاهان وجود داشته و در کنار آن­ها باغ­هایی مانند باغ­بیشه، به منظور ایجاد ایهام و جذابیت، در کاشت درختان و گیاهان نظم هندسی رعایت نشده و مجموعه­ای از گیاهان به شکل درهم کاشته شده­اند که اثری از باغ­های بیشه در خیابان چهارباغ به چشم نمی­خورد.

نظام آب: مادی­های منشعب در خیابان داخل باغ­ها شده و به صورت نهر آبی جریان داشته است. هم­چنین وجود حوض­هایی در کاخ هشت بهشت و باغ بلبل، مؤید این مطلب است.

نظام ساخت: از نوشته­های سیاحان و تاریخ­نویسان، این گونه برداشت می­شود که هر یک از باغ­های اطراف خیابان چهارباغ اصفهان، دارای دو عمارت که یکی در سردر باغ و از هر طرف به سمت باغ و خیابان باز و دیگری در داخل باغ بوده و کوشک مرکزی نامیده می­شده است و از هر سو به سمت باغ باز می­شده است. هم­چنین در گزارش­های پیترو دلاواله و شاردن آمده که کوشک­ها در همه باغ­ها(تقریبا) دارای مساحت یکسان بوده؛ ولی ساختمان آن­ها متفاوت است(دلاواله، 1348، 40، شاردن، 1375، 119). ساخت تالارهای سه طرف باز و ستون­های چوبی در جلوی کوشک، به کارگیری چوب به عنوان عنصر مهم سازه­ای از خصوصیات عمده کوشک­های این دوره است. استفاده از عناصر بیرونی هم­چون حوض، فواره و ... به داخل فضا، ساخت بنای بلند (کوشک­های مطبق) در درون و یا در جوار باغ­ها و ایجاد لانه­ها و قفس­های کوچک برای پرندگان که متأثر از طرح­های چینی است؛ مانند باغ شیران، مرغدان شاهی(قفس خانه) و طاووس خانه و ارتباط بین دو فضای درون و بیرون بنا از ویژگی­های دیگر باغ­های این دوره است.

نظام هندسی: چهارگوش هندسه غالب در باغ­های این دوره است. هم­چنین ایجاد تغییرات خلاقانه در الگوی باغ ایرانی(هندسه هشت­گوش در باغ گلدسته و ذوزنقه در باغ خرگاه) در باغ­های این دوره دیده شده است(قلی پور، حیدرنتاج، 1395، 13).

الگوهای هندسی در چهارباغ صفوی

با توجه به توصیفات و نقشه­های چهارباغ صفوی، مشخصه اصلی در طراحی این محور هماهنگی و وحدت میان الگوهای هندسی است. این هماهنگی ناشی از تکرار الگوهای هندسی مشابه است که این تکرار در دیگر هنرهای صفویه نیز به چشم می­خورد. تکرار الگوها و ترکیب آن­ها ناشی از وجود یک مجموعه نظام­مند هندسی می­باشد که هارمونی و نظم را به دنبال دارد(Ardalan, 2002, 87).

موضوع پایان نامه معماری

  • ۹۸/۰۹/۰۷
  • فاطمه گشتاسبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی